Groeiend aantal klanten met betalingsproblemen
Meer dan veertig procent van de finance professionals geeft aan dat hun organisatie het afgelopen jaar meer klanten met betalingsachterstanden heeft gezien. Dit groeiende aantal klanten dat de facturen niet tijdig betaalt, heeft grote invloed op het werk van finance professionals. Zo geeft 36% van hen aan dat ze sinds een half jaar steeds meer bezig zijn met betalingsachterstanden van consumenten of bedrijven. Daarnaast geeft 31% aan dat debiteurenbeheer nu de grootste focus heeft binnen hun financiƫle afdeling.
Opkrikken kennisniveau
Om debiteurenbeheer meer centraal te stellen in organisaties is het belangrijk om het kennisniveau van medewerkers hierover op te krikken. Zo geeft bijna 40% van de finance professionals aan dat ze graag meer kennis willen hebben over hoe je debiteurenafhandeling het beste inricht. Het is dus van belang dat medewerkers hierover de juiste training krijgen om goed om te kunnen gaan met debiteurenbeheer.
Maatwerk is essentieel
De groei in betalingsproblemen bij bedrijven en consumenten vraagt veel van finance professionals. Door de coronaperiode en de daaropvolgende energiecrisis is de problematiek rondom schulden heel divers geworden en dat vraagt om maatwerk, zowel richting consumenten als bedrijven. Betalingsachterstanden hebben namelijk een enorme impact op het leven van de klant en zij verdienen het om zo goed mogelijk behandeld en geholpen te worden. Een goede debiteurenafhandeling kan bovendien een groot verschil maken in het aantal openstaande rekeningen. Zo kan een bedrijf niet alleen zijn klanten helpen, maar ook zorgen voor betere liquiditeit.
Bron: faillissementsdossier.nl