FAQ Straetus Incasso

Heeft u algemene vragen over Straetus en de aanpak van Straetus? Hieronder worden de meest gestelde vragen over dit onderwerp behandeld.

Straetus Icon

Algemene vragen

Hoe kan ik contact opnemen met het hoofdkantoor?

U kunt ons bereiken via e-mail op info@straetus.nl of telefonisch op 088-044 0000 (lokaal tarief). Ons hoofdkantoor bevindt zich op het volgende adres:

Carlsonstraat 3, 8263 CA Kampen.

Welke vestiging is er in mijn regio?

Straetus Incasso is een landelijk opererende formule met meer dan 30 regionale vestigingen. Klik hier voor de vestigingskaart, zodat u kunt zien welke vestiging zich in uw regio bevindt.

Waarom is Straetus een goede keuze?

Straetus Incasso is een landelijke formule met regionale ondernemers. Onze kernwaarden zijn ondernemerschap, transparantie en persoonlijk contact. De regionale ondernemers zetten zich volledig in om opdrachtgevers te ondersteunen bij het incasseren van vorderingen en het effectief beheren van debiteuren. Als opdrachtgever profiteert u van het gemak van een vast aanspreekpunt en de daadkracht waarmee acties worden ondernomen. Wij nemen het innen van vorderingen voor u uit handen, zodat u zich kunt focussen op het ondernemen.

Kan ik franchisenemer worden?

In verschillende regio’s bestaat de mogelijkheid voor ambitieuze ondernemers om zich aan te sluiten bij Straetus Incasso. Klik hier voor meer informatie over de mogelijkheden om franchisenemer te worden.

Ik wil een verhuizing doorgeven.

Wij ontvangen graag binnen 2 dagen na uw verhuizing de datum waarop u bent verhuisd en uw nieuwe adres. U kunt deze gegevens per e-mail sturen naar info@straetus.nl of per post naar Straetus Nederland, t.a.v. Verhuizing, Carlsonstraat 3, 8263 CA Kampen.

Ik heb mijn vordering binnen het Straetus incassotraject nog niet ontvangen. Hoe gaat Straetus om met het eventuele gerechtelijke vervolgtraject?

Straetus heeft partnerafspraken met deurwaarders waardoor een vordering nog dwingender kan worden uitgevoerd.

Ingeval uw vordering na een minnelijk incassotraject via Straetus nog niet is voldaan zetten wij uw zaak door naar een bij ons aangesloten deurwaarder. Hiermee is het gerechtelijke traject vanuit het dossier wat Straetus heeft opgebouwd, eenvoudig op te starten.

Na het doorzetten van een incasso dossier zal de deurwaarder dit dossier beoordelen en contact met u opnemen en adviseren over het voortzetten van het dossier in de gerechtelijke fase en informeren over de eventuele kosten die daarmee gemoeid zijn.

SMS en Post

Wat moet ik doen als ik een SMS heb ontvangen van Straetus?

Wij sturen u een SMS omdat u een openstaande rekening heeft bij één van onze opdrachtgevers. In het bericht staan uw dossier- of referentienummer en ons telefoonnummer vermeld. Houd dit dossier- of referentienummer bij de hand wanneer u telefonisch contact met ons opneemt.

Ik ontvang post van Straetus die niet aan mij geadresseerd is, wat nu?

De ontvangen poststukken kunt u retour zenden. Indien u bekend bent met de correcte gegevens van de betreffende debiteur, kunt u deze vermelden op het poststuk alvorens u het retour zendt.

Incassoproces

Waarom overgaan tot incasso?

Wanneer u uw dienst en/of product levert, is het vanzelfsprekend dat hier een (geldelijke) vergoeding tegenover staat. Het blijkt echter minder vanzelfsprekend dat de debiteur zijn deel van de afspraak nakomt, waardoor u uw geld niet ontvangt.

Het is van groot belang om uw openstaande vorderingen uit te besteden indien het u niet lukt deze zelf te incasseren. Doet u dit niet, dan kan uw eigen liquiditeit in gevaar komen en ontstaat de mogelijkheid dat u zelf uw rekeningen niet kunt betalen. Door een incassobureau in te schakelen, kunt u onnodige afschrijvingen voorkomen en uw marges verbeteren.

Heeft Straetus een persoonlijke werkwijze?

Bij Straetus krijgt u een vast contactpersoon toegewezen zodra wij uw eerste vordering in behandeling hebben genomen. Op deze manier kunnen wij garant staan voor persoonlijk contact, hoge kwaliteit en een zo efficiënt mogelijke afhandeling van de dossiers. U wordt op deze manier niet van het kastje naar de muur gestuurd, want u weet bij wie u terecht kunt.

Wat is Straetus haar advies voor het pre-incasso traject?

Wij adviseren u ten eerste om de betalingstermijnen kort te houden en een herinnering te versturen zodra de betalingstermijn verstreken is. Op deze manier heeft de klant door dat het noodzakelijk is dat er op tijd betaald wordt en merkt hij dat u proactief bezig bent met het incasseren van uw vorderingen. Dit heeft een positieve werking op het toekomstige betalingsgedrag van uw cliënten. Verder zorgt u ervoor dat u het geld waar u recht op heeft krijgt voordat uw cliënt zich in een verdere staat van liquiditeitsproblemen verkeert en het zeer onwaarschijnlijk wordt dat u uw geld nog krijgt.

U dient een natuurlijk persoon ten minste een keer te hebben aangemaand, voordat u ter incasso kan overgaan. Wanneer u na deze aanmaning nog steeds geen betaling van uw debiteur heeft ontvangen binnen laatste betalingstermijn van 14 dagen, kunt u uw vordering overdragen aan Straetus Incasso. Wij adviseren u dan ook dit zo tijdig mogelijk te doen om op deze manier de achterstallige betaling in een zo vroeg mogelijk stadium te innen. In uw schriftelijke aanmaning dienen de volgende onderdelen te zijn opgenomen.

  • Een vermelding dat u genoodzaakt bent een incassobureau in te schakelen wanneer er wederom niet betaald wordt binnen de aangegeven betalingstermijn en dat de kosten die hier uit voortvloeien voor rekening van de wanbetaler zijn;
  • Een vermelding van de hoogte van de incassokosten die in rekening zullen worden gebracht (zie WIK-Staffel);
  • Een vermelding van een aanbod met een laatste betalingsmogelijkheid zonder incassokosten van 14 dagen, aanvangend de dag na de aanmaning.

Het is tevens verstandig om uw algemene voorwaarden aan te passen conform de eisen van de WIK. Straetus Incasso kan u hier eventueel bij assisteren.

Wanneer kan ik mijn vorderingen overdragen/ter incasso gaan?

Voldoen aan wettelijke termijnen

Voordat u uw vordering kan overdragen aan Straetus Incasso, dient u zich aan de wettelijke termijnen gehouden te hebben. Na het verstrijken van de factuurdatum dient u bij consumenten een kosteloze aanmaning te versturen met een betalingstermijn van 14 dagen, voordat u uw vorderingen kunt overdragen. Bij bedrijven is dit niet het geval en kunt u na het verstrijken van de betalingstermijn direct tot incasso overgaan.

Vermeldingen in de aanmaning voor consumenten

In de aanmaning voor consumenten dient u te vermelden dat u gedwongen bent om een incassobureau in te schakelen. Daarnaast moet u aangeven dat de incassokosten die hieruit voortvloeien voor de wanbetaler zijn, wanneer er niet binnen de aangegeven betalingstermijn betaald wordt. Tevens dient u de hoogte van de incassokosten in uw aanmaning aan consumenten te vermelden (klik hier om de hoogte van de incassokosten te berekenen).

Wanneer ook de datum van deze aanmaning is verstreken, kunt u ons een mail sturen met daarin de documentatie als bijlage. U kunt uw incasso-opdracht zelfs nog gemakkelijker inleveren, namelijk via hier).

Is de voortgang per zaak in te zien en real-time te volgen?

Ja, door op uw account in te loggen en een specifieke zaak te selecteren zijn de acties zichtbaar. In één oogopslag is te zien in welke fase een incassotraject zich bevindt. Daarnaast is er de mogelijkheid om op elk gewenst moment een traject te pauzeren of te stoppen.

Kan een incassotraject tussentijds worden gepauzeerd of beëindigd?

Ja, indien er betaald is of er anderzins een regeling is getroffen kunt u een zaak op elk gewenst moment pauzeren of beëindigen. Een gepauzeerde zaak kan op een later moment met één druk op de knop weer worden voortgezet.

Wat is het minimum bedrag dat Straetus kan incasseren?

Straetus is in te zetten voor de incasso van al uw onbetaalde facturen waarvan de uiterste betaaldatum is verstreken.

Technische vragen

Hoe kunt u een openstaande vordering bij Straetus aanbieden?

Na het aanmaken van een account via www.straetus.nl kunt u uw incassozaken direct indienen. Het indienen van een incassozaak wordt door middel van invulvelden begeleid.

Automatisering voor veelvuldige incasso's

Voor klanten die doorlopend te maken hebben met veel incassotrajecten, bieden wij de aanvullende mogelijkheid om incassozaken en statuswijzigingen geautomatiseerd uit te wisselen met uw eigen systemen. Straetus bouwt hiervoor met haar eigen ontwikkelteam koppelingen die het Straetus-platform koppelen aan uw grootboek of boekhoudpakket.

Ervaring met koppelingen en plug-ins

Straetus heeft inmiddels veel ervaring opgedaan met het koppelen van haar omgeving aan externe softwarepakketten, van waaruit incassobatches kunnen worden onttrokken. Voorbeelden hiervan zijn de koppelingen en plug-ins die wij hebben ontwikkeld voor diverse partners, zoals online boekhoudprogramma's en systemen binnen de accountancy.

Mocht u met ons van gedachten willen wisselen over de mogelijkheden die Straetus uw bedrijf kan bieden middels geautomatiseerde koppelingen, dan kunt u contact met ons opnemen via 088-0440000.

Wat is de werkwijze van Straetus?

Straetus maakt gebruik van diverse innovatieve mogelijkheden voor het benaderen van uw debiteur. Tijdens het incassotraject wijzen wij uw debiteur op verschillende manieren en diverse momenten op uw openstaande vordering.

Het Straetus traject bestaat uit het aanmanen van uw debiteur middels fysieke brieven, (aangetekende) e-mail en sms-berichten. Daarnaast kan een debiteur ook telefonisch benaderd worden en zet Straetus in sommige gevallen een huisbezoek in.

Is er een overzicht van actuele statussen en de stand van zaken binnen lopende trajecten?

Zodra een zaak gestart wordt, zal Straetus een dossier opbouwen waarop online ingelogd kan worden. Binnen het dossier worden alle acties die Straetus onderneemt richting uw debiteur gelogd.

In uw startscherm wordt een overzicht van uw lopende zaken per fase getoont. Tevens wordt een actueel actie overzicht getoont waarin trajecten worden gepresenteerd die actie behoeven (bijvoorbeeld ingeval uw debiteur een reactie gegeven heeft binnen het Straetus traject).

Ik heb mijn vordering binnen het Straetus incassotraject nog niet ontvangen. Hoe gaat Straetus om met het eventuele gerechtelijke vervolgtraject?

Straetus heeft partnerafspraken met deurwaarders waardoor een vordering nog dwingender kan worden uitgevoerd.

Ingeval uw vordering na een minnelijk incassotraject via Straetus nog niet is voldaan zetten wij uw zaak door naar een bij ons aangesloten deurwaarder. Hiermee is het gerechtelijke traject vanuit het dossier wat Straetus heeft opgebouwd, eenvoudig op te starten.

Na het doorzetten van een incasso dossier zal de deurwaarder dit dossier beoordelen en contact met u opnemen en adviseren over het voortzetten van het dossier in de gerechtelijke fase en informeren over de eventuele kosten die daarmee gemoeid zijn.

Kan ik als particulier ook een vordering bij Straetus indienen?

Ja, echter bij particuliere vorderingen dient u wel al zelf uw debiteur ingebreke te hebben gesteld. Daarnaast moet het een en ander op papier zijn vastgelegd. Deze schriftelijke vastlegging dient u aan ons te overleggen.


Hulp nodig?

Neem contact met ons op

Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.